...and the foot steps that I leave behind

Saturday, December 18

Saya who? (fiksyen, one eye-eye)

Pakar motivasi itu berkata,
"orang yang menggunakan nama sendiri sebagai ganti nama bila bercakap sebenarnya tiada keyakinan diri yang tinggi".
oh really? using your name to refer back to yourself in conversation shows that you may be lacking self confidence?
so, starting the sentences by saying;
" Amy think(s?) that you should not do that"
" Ayu rasa awak tak patotlah buat macam tu.."
(okay fine, the first example sounds really awkward and wrong. forget it. its just a fiction one eye-eye!)
=Tiada keyakinan diri? OH itu tidak adil. It should be solely up to that person, and her/his own preference. Dan juga yang mane mereka selesa. Siapa tahu, mereka lebih yakin, bila bercakap macam tu?


Dan pakar motivasi itu menambah lagi;
Well, you are saying something that you (not others) actually feel or think, but you said it out as if the words are from somebody else.
In both sentences, it was Amy and Ayu that feel/think so, what about you then?YOU. yeah,. what do you think?


Kedebusyh!! and I might have to agree then.
When you said it out that way, it might sounds a bit more, ermmmmmm...polite but, yeah, pakar motivasi itu yang berkata demikian.

Katanya lagi, ayat yang menggunakan 'saya' atau 'aku' adalah lebih yakin dan gagah perkasa 
Like this: "saya/aku rase awak/kau tak patotlah buat macam tuh" (effect yg lebih tinggi?ehhurmm..). Ok untuk memudahkan kenampakan situasi dengan lebih jelas,
Imagine these 2 situation. Which Ayu sounds more convincing as a good friend?
(it has to be in Malay, grammar rules in English tidak memungkinkan situasi ini)


(1)
Abu: Abu tak tahulah betol ke tak pilihan Abu ni.
Ayu: Ayu rasa since Abu dah pilih ikut hati Abu sendiri, Insyaallah ok je tuh.
Abu: Abu pun harap macam tulah. Tq Ayu sebab sokong pilihan Abu.
Ayu: Mestilah, Ayu cuma tolong as a fren. Abu kan kawan Ayu. (??? Abu mana satulah yang jadi kawan si Ayu yang mana sorang lah ni)


(2)
Abu: Aku tak tahulah betol ke tak pilihan aku ni.
Ayu: Aku rase since kau dah pilih ikut hati kau sendiri, insyaAllah ok je tuh .
Abu: Aku pun harap macam tulah. Tq yer, sebab ko sokong pilihan aku.
Ayu: Mestilah, aku cume tolong as a fren. Kau kan kawan aku. (oh yes, aku kawan kau, kau kawan aku. well explained!)




Oh pendek kata (bukan aku, i'm 160 cm ok!uhukk..oklah tuu..), janganlah guna nama anda bila bercakap sebab pakar motivasi kata (bukan saya, degree pun x lepas lagi lerr!) ianya adalah simptom2 tidak yakin pada diri.





**DISCLAIMER:  SILA JANGAN SESIAPA TERASA HATI, PEDAL ATAU USUS. ini hanyalah sesaje je, tibe2 teringat kata-kata pakar motivasi itu, di suatu minggu orientasi yang lalu. Oh, Ayu, Abu dan Kamal dalah watak fiksyen semata-mata, + sebab ia agak close dengan word aku dan kamu.

2 comments:

  1. klo guna aku tu nmpk lebih rapat.. and bila guna nama.. i think it's more like sopan. bukan kurang keyakinan diri.. hehe..


    dats my opinion only.. pakar motivasi pun manusia biasa jugak.. kan? hehe..


    bdw. link belog i kt sebelah u xubah ke?? opss.. ber i u plak.. kih3..

    ReplyDelete
  2. yerp..stuju2..
    semua org ckp ikot keselesaan msg2.
    :)

    link tu kene ubah blik..
    hehe..
    ni mslah duk main tukar2 setting..:(
    huhu..
    dah ok blk now.
    :)

    ReplyDelete