...and the foot steps that I leave behind

Wednesday, May 23

17

i was born on 17th February.. many many years ago..hence i quite like that number..dulu-dulu tu number password..kikiki..kini tidak lagi, -sebab dah tulis kat blog kan,..

we had our last farewell party this afternoon..this time with fellow lecturers for our elective subjects..those which require me to watch movies and read lotsa books.. to be honest, i find myself working much harder for my elective classes. sebab, jujurnya, aku sangat sangat jarang buat reading yang kelas harian.. but buku satu bijik yang elective ni rajen plak aku bace. even video yang module wajib suh tengok, yang 10 minit ej pun aku terlupa nak tengok..siyes terr-lupa. yang movie tu sampai katam 3 kali..
boring kot..too much of terminology, pedagogy,principles stuff..
memanglah, karya agung sastera isn't any better lau cakap isu bosan tapi tak taula.. tekanan sebab selalu kena 'nominated' dalam kelas elective agaknya.. lecturer elective esp mr john suka sangat main sebut sebut name. ape lagi, takkan nak buat muka seposen nak mengaku tak bace..so lau tak bace buku tu, aku try jugak bantai jawab bukan-bukan sekalipun. segan aih. sebab, ade orang putih dalam kelas tuh. so rase sangat malu lagi memalukan kalau depan orang putih 'orang kuning' ni mengaku malas nak buat homework kan? bila kelas wajib, dah semua orang bukan putih dalam kelas..so xde sense of nak jage imej negara bangsa dan agama sangat kot.. giler patrioritik statement.. true, duk kat negara orang you learn to think and behave better, sebab macam tertulis sangat kat dahi tu, "aku orang malaysia". nak buang gula-gula punyer pembalut tu kat tepi longkang pun tak sanggup. rase macam dikejar cctv 24/7. kadang-kadang sebab negara, tapi banyak kadang sebab agama. sebab selaku muslimah, people could tell straight away who i am from my hijab. in short, aku belajar rase tanggungjawab pada agama, untuk jage diri, jaga perangai demi agama nak banding masa duk kat negara sendiri. aneh dan menakutkan. kalau itulah yang buat aku behave selama ni, now,..dah dua minggu lebih je lagi nak pulang, mampu ke aku terus menjaga diri, menjaga iman, dan akhlak demi agama? akan segan lagikah aku untuk buat kesalahan? ke aku jadi tak kisah? adakah aku akan ingat, yang cctv memang sentiasa dikeliling aku, diaudit dan dipantau sebelah kanan dan sebelah kiri dan tidak pernah mengira, dibumi mana aku berpijak.
dulu-dulu, masa mula-mula sampai sini..malasnye nak bangun subuh awal2, sebab mase autumn-winter tu subuh smpai kul 8 pun subuh lagi.. selalu kena bebel diri sendiri. ayat aku selalu bagi kat diri sendiri; " bangun woiii... ppuan yang baik utk llaki yang baik, pepuan yang malas bangun subuh awal2 untuk lelaki yang macam tulah jugakkk" adoiii..seketul..fine. aku bangun cepat-cepat pastu.. tapi agak hari-hari jugak nak kena remind macam tuh. macam dah betul teknik tuh, tapi still salah. coz kalau pikir balik lau sebab takut dapat jodoh yang buruk je aku berusaha nak jadi budak baik, kalau aku dah kawen, dah tahu baik buruknya dia, tak payah dah nak jadi yang the best in my life, my attitude, my ibadah and etc?
 ada satu poster kat doodle dakwah fb aku intai tadi.. satu kartoon comel, perempuan muda pakai stoking kuar, mak cik tua tegur kenapa pakai stokin, sejukker? cik adik muda jawab, sebab dier sayang Allah, jadi dier pakai stokin sebab kaki kan aurat jugak... pergh jawapan orang itu. betul, bukan sebab takut kaki kena bakar api neraka. bukan sebab takut ada pak iman lalu dan tergoda kat kaki dia. bukan sebab takut kaki kena sunburn api dunia. tapi sebab Allah semata-mata. itu yang utama dan yang datang dahulu. motif.
bak kata my fren's FB; orang tak double memang suka ambil gambar bunga..

ps: walaupun aku tak double, tapi aku tak pernah sorang2....bukankah Dia selalu ada di sisi? :)